Zo haal je ál je doelen

Doelen opstellen. Dat is echt niet alleen voor de laatste dag van het jaar. Je zou eigenlijk elke week een weekdoel moeten opstellen, of misschien maanddoelen. Maar, hoe doe je dat dan op een goede manier? Een manier waardoor je al je doelen haalt.
NOTE: in dit voorbeeld gebruik ik afvallen, maar ikzelf wil écht niet afvallen

Doelen opstellen

Ben jij op school ook doodgegooid met SMART? Ik in ieder geval wel. Ieder doel dat ik stelde moest en zou SMART zijn. Daardoor gebruikte ik het niet meer in mijn eigen leven. Zo beu was ik ze. Maar eigenlijk is het juist een hele goede manier van doelen stellen.

Word je er ook een beetje gek van?
Dat kan ik me heel erg goed voorstellen! Maar: geloof me, deze manier werkt wel.

Stel: je doel voor dit jaar is afvallen. (Waar ik het niet mee eens ben, ik zou liever gaan voor zelfacceptatie, maar daarover een andere keer meer) Dan moet je daarvoor dus een plan op gaan stellen. Want zonder plan van aanpak (Hoor jij nu je docent ook over POP en PAP beginnen, or is it just me??) kom je niet ver.

Ik hoor Louella al zeggen: ‘Als je het een beetje wil, heb je ook geen resultaat. Je moet het écht willen.’

zo haal je al je doelen

Waar staat SMART dan voor?

SMART staat voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden.
En JA! Het doel dat je opstelt moet aan alle vijf deze eisen voldoen. Dus niet:
Ik wil dit jaar afvallen. Want dit doel voldoet namelijk maar aan een paar van de punten. (Meetbaar, Realistisch)

  • Specifiek (Wat wil je precies berereiken?)
  • Meetbaar (hoe weet ik dat ik het heb bereikt?)
  • Acceptabel (is het haalbaar voor jezelf, of kan je dit niet (aan)?)
  • Realistisch ( Staat de inspanning in relatie tot het resultaat?)
  • Tijdgebonden ( Wanneer wil je je doel precies bereikt hebben.)

Ik ga nu het doel afvallen- omdat dit nou eenmaal een duidelijk voorbeeld is- gebruiken om SMART uit te leggen.

specifiek Hierbij moet je dus precies zeggen wat je wilt. Dus niet ‘ik wil afvallen’, maar:
‘Ik wil X kilo afvallen’

Meetbaar: Hoe ga je meten dat je bent afgevallen?
Elke twee weken ga ik op de weegschaal staan EN ik doe een vetmeting. Dit houd ik bij in een schemaatje.

Acceptabel: Op 1 juni wil ik 10 kg kwijt zijn.

Realistisch: Ik wil dit doen door twee keer per week naar de sportschool te gaan.

Tijdgebonden Ik wil elke maand twee kilo verliezen, waardoor ik in juni 10kg kwijt ben.

uiteindelijke formulering

Op 1 juni 2019 wil ik tien kg kwijt zijn ten opzichte van 1 januari 2019. Dit doe ik door twee keer per week naar de sportschool te gaan. Elke twee weken weeg ik me en houd ik mijn vetpercentage bij in een schemaatje.

Zoals je ziet bestaat mijn formulering uit meer dan één zin. Dit is niet erg, het is immers een doel voor jezelf.
(Als ze op school/werk iets anders vragen moet je het uiteraard op hun manier doen)

Natuurlijk hoef je niet iedere tussenstap te doorlopen als je een doel opstelt. Maar het is wel handig om deze stappen in je achterhoofd te houden als je een nieuw doel opstelt.
Vraag jezelf af: Haal ik dit? Kan ik echt wel 20 kilo afvallen in anderhalve maand, of is dat niet Realitsich? Zorg ervoor dat je doelen in ieder geval aan vier van de vijf punten voldoen en jij gaat die doelen halen!

Ben jij (vroeger) ook doodgegooid met met SMART?

Sharing is caring

A Hint Of Blue

Mascha, 20-something is een hyperactieve chaoot, die houd van lezen, sporten en zichzelf mooi maken. Maar ze vind zichzelf geen beauty-meisje. Ook houd ze van lekker eten. Vooral het opeten ^^

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

shares