Vroeg opstaan zonder moeite

Vroeg opstaan, zonder dat het je al te veel moeite kost. Elke (werk)dag om 07.00 uur bijvoorbeeld. Voor sommige mensen klinkt dit als de hel op aarde. Anderen hebben er totaal geen moeite mee. Ikzelf ben iemand die er geen moeite mee heeft om binnen twee minuten nadat de wekker is afgegaan, naast mijn bed te staan. Ook niet als ik tot elf uur heb, voordat ik de deur uit moet. Dit is tijd die ik zie als extra tijd, om dingen te doen die ik nog wilde doen. Het kan zijn dat ik in de ochtend nog even werk aan mijn blog, of dat ik alvast wat dingen in het huishouden doe. Dit lukt natuurlijk niet als je pas een half uur voordat je weg moet uit je bed rolt. Dan moet je snel aankleden, eten en door.

Regelmaat is key

Regelmaat. Het is goed voor je gezondheid. je bent er fitter door en je lijf weet waar het aan toe is. Maar soms is het erg lastig om die regelmaat voor jezelf aan te houden. Zeker als je net als ik een baan met ongelijke uren hebt. Ookal is op tijd opstaan goed voor de mens, het is voor veel mensen toch lastig. Dit komt voor een deel omdat er ochtendmensen en avondmensen zijn. Maar de wereld is ingesteld op ochtendmensen. Dus zonder moeite op tijd kunnen opstaan heeft grote voordelen. Maar hoe moet je dat dan doen als je er moeite mee hebt?

Leg je wekker aan de andere kant van de kamer

Ik weet dat het vreselijk klinkt, en geloof me dat is het ook, maar het werkt wel als een malle. Doordat je de wekker aan de andere kant van de kamer legt kan je niet anders dan opstaan om dat ding uit te gaan doen. Als je dan toch al naast je bed staat is het makkelijker om er naast te blijven. Natuurlijk moet je wel de verleiding weerstaan om er niet meer terug in te kruipen. Daarom moet je die wekker ver genoeg wegleggen. Dan kan je er niet bij vanuit je bed en verklein je de kans dat je weer terug onder de dekens kruipt.

vroeg uit bed

Ga eerder naar bed

Als je elke ochtend moeite hebt met wakker worden, kan het zijn dat je gewoon te laat in bed ligt. Daardoor heb je niet genoeg slaap gehad en voel je je nog moe. Sommige mensen hebben hier meer last van dan anderen. Er zijn ook mensen die beter aanvoelen dat bepaalde klachten aan vermoeidheid liggen en niet aan iets anders. Ga op tijd naar bed en probeer uit te vinden hoeveel uur slaap het beste voor je is. Zo weet ik van mezelf dat 8.5 uur slapen perfect voor me is. Meestal kom ik aan 8.15 en dat is toch net te kort. Dan merk ik aan het einde van de week dat ik meer moe ben dan ik zou willen. Probeer dus te ontdekken, door trial and error, hoeveel uur slaap je nodig hebt. Als je uitgerust wakker wordt, stap je veel makkelijker uit je bed, dan met een slaaptekort.

Tel tot vijf en ga dan echt uit bed

Mocht die wekker aan de andere kant van de kamer geen oplossing zijn omdat dit je chagrijnig maakt, of omdat je samen met een ander op de kamer ligt met wie je rekening moet/wilt houden. Werk dan met de vijf tellen regel. Doe die wekker uit, wrijf de slaap uit je ogen en tel af van vijf naar nul. Ga bij nul ook echt uit bed. Als je hier consequent in bent gaat het je steeds makkelijker af. Als je na die vijf tellen blijft liggen en er geen consequentie aan verbind voor jezelf wordt het steeds lastiger om jezelf te pushen en lig je uiteindelijk tot 100 te tellen of val je weer in slaap.

Beloon jezelf met een lekker ontbijtje

Wat ik altijd een hele goeie vind is jezelf belonen met een lekker ontbijtje. Is het je bijvoorbeeld gelukt om twee minuten na de wekker naast je bed te staan, dan mag je een lekker ontbijtje, of een gezonde (uiteraard gezond) extra snack meenemen. Verzin de eerste dagen iets kleins waarmee je jezelf een plezier doet. Misschien mag je als je de hele week vroeg op was op zondag wel in bad met die ene lekkere bruisbal. Lukt het je niet, dan moet je een extra verwen momentje skippen. Geen lekker koekje, of geen ongezonde maaltijd. Met andere woorden, motiveer jezelf, kies dingen die voor jou werken. bijvoorbeeld een rustige wekker, of juist een hele vervelende. Zorg dat je streng bent voor jezelf of leg de wekker ergens anders. Als het maar werkt voor jou!

Hoe laat sta jij altijd op?

 

Sharing is caring

A Hint Of Blue

Mascha, 20-something is een hyperactieve chaoot, die houd van lezen, sporten en zichzelf mooi maken. Maar ze vind zichzelf geen beauty-meisje. Ook houd ze van lekker eten. Vooral het opeten ^^

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *