Tijd voor jezelf als je het druk hebt

Zoals je misschien hebt gemerkt is het de afgelopen twee weken erg stil geweest op AHOB. Ik had het namelijk erg druk met allerlei dingen. Dat maakte dat ik een aantal prioriteiten moest stellen en even aan mezelf moest denken.

Dat maakte dat ik inspiratie kreeg voor de volgende blogpost.

Niet alleen mijn leven, maar ieders leven is super-druk. We moeten allemaal heel erg veel. Aan jezelf denken is daarin erg belangrijk. Want steeds meer mensen krijgen last van een Burn-out of depressie.
Je moet -nou ja ”moet”- die dingen doen waar jij van ontspant.

Ontspannen

Er zijn natuurlijk een aantal dingen die je kan doen als je het heel druk heb. Voor de een is ontspannen heel iets anders dan voor een ander. Maar vandaag deel ik een aantal tips die jou helpen om tot rust te komen op momenten dat je het heel druk hebt. Kijk vooral wat het beste bij jou past en kies er een paar uit. Probeer het deze week eens.

Waarom ontspannen belangrijk is

Ontspannen is belangrijk omdat dit ervoor zorgt dat je lijf even stopt met stressen. We leggen onszelf soms zulke hoge eisen op dat we onze hele dag propvol plannen en daarna in paniek raken omdat niet alle 9867 taken gehaald zijn. Om er voor te zorgen dat jij niet ook in een burn-out komt, moet je goed gaan ontspannen. Hopelijk helpen deze tips.

Mediteer twintig minuten per dag, behalve als je het te druk hebt. In dat geval: mediteer een uur.

boeddhistisch advies

Stel prioriteiten

Eigenlijk is het zo dat je maar één tot drie taken op een dag kan doen. Verder moet je het eigenlijk niet proberen. En natuurlijk is ”de wc schoonmaken” niet het goede voorbeeld. Maar ”het huishouden” wel. Je kan maximaal drie van deze grote taken op een dag aan. Stel goede prioriteiten en kijk wat er vandaag af moet. Mocht je tijd over hebben, kijk dan naar je lijstje met taken of er nog kleine dingen zijn die je kan en wilt doen.

Lijstes maken

Schrijf alles – echt alles- op dat je moet doen en maak een overzichtelijke lijst met wanneer wat gedaan moet zijn. Van de was tot je nagels knippen en van die ene grote opdracht voor je baas tot die leuke film afkijken. ALLES! Geef alles een datum en houd hierbij rekening met afspraken. (als je 40 uur in de week werkt heb je minder tijd om bijvoorbeeld een boek te gaan schrijven dan dat je maar 15 uur werkt)
Streep af wat af is en als alles voor die dag gedaan is, stop dan ook. Ga iets leuks doen.

Ga een flinke wandeling maken

Misschien klinkt het heel raar, en denk je nu, wat wandelen? Maar daar heb ik helemaal geen tijd voor!
Mooi: nu moet je juist gaan wandelen. Dit zorgt er namelijk voor dat je hoofd weer rustig word en dat je lijf zich weer beter voelt nu je hebt bewogen. Daardoor kan jij je weer beter concentreren en gaat het beter met de taken die je nog moet doen.

Geen TV in de avond

Maar Mas, dat is juist mijn ontspanning!
Nou, het blijkt dus dat je hersenen hier niet van ontspannen. Zelfs als je een hersendode serie kijkt. Die ene, die zo lekker weg kijkt en waar je niet over na hoeft te denken. Door de flitsen en steeds veranderende beelden blijft je hoofd actief. Ditzelfde geld voor het blauwe licht van je telefoon.

Lees een boek

In plaats van voor de tv gaan zitten kan je beter een goed boek gaan lezen. En ja, dit mag een heel simpel boek zijn waar je niet over na hoeft te denken. Je hoeft echt geen heel ingewikkelde hersenkraker te lezen, als je maar wat leest. (ja zelfs de Donald Duck is goed) Hier wordt je hoofd rustiger van. Je wordt loon en valt makkelijker in slaap.

In bad

Het is totaal niet mijn ding, maar sommige mensen zweren erbij. Lekker in bad gaan. Let wel op dat je tijdens het badderen geen serie gaat kijken (want dat blauwe licht), maar dat je een tijdschrift of een boek leest. Of misschien vind je een rustig muziekje fijn en ga je verder lekker ontspannen liggen.

Sporten

Door je sporten maak je je hoofd leeg. Geen motivatie? Geen probleem: ik help je graag. Sporten zorgt ervoor dat de hormonen Adrenaline en Cortisol, die aangemaakt worden tijdens een stressmoment worden afgevoerd. Wie dus veel sport heeft minder vaak een gestrest gevoel.

Slaap genoeg

Zorg ervoor dat je in drukke perioden genoeg slaap krijgt. Hierdoor komt je hoofd ook tot rust en kan je weer knallen de dag erna. misschien voelt het wel alsof je geen tijd hebt om acht uur te slapen, maar de meeste mensen hebben deze acht uur wel nodig!

Wat is jouw ultieme manier om te ontspannen?

A Hint Of Blue

Mascha, 20-something is een hyperactieve chaoot, die houd van lezen, sporten en zichzelf mooi maken. Maar ze vind zichzelf geen beauty-meisje. Ook houd ze van lekker eten. Vooral het opeten ^^

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *