Zwaar verliefd – Chantal van Gastel

Zwaar verliefd
'Eigenlijk zijn mijn vriendinnen en ik net Sex & the City. Al heb ik in geen tijden seks gehad. En die stad waarin ik woon is ook niet echt New York of zo. Sommigen zouden het misschien een dorp noemen. We zijn trouwens ook maar met zn drieen, maar ik weeg in mijn eentje wel net zoveel als Carrie en Samantha bij elkaar. Dat compenseert die ontbrekende vierde vriendin dan weer wel.
2.9Overall Score

Zwaar verliefd

'Eigenlijk zijn mijn vriendinnen en ik net Sex & the City. Al heb ik in geen tijden seks gehad. En die stad waarin ik woon is ook niet echt New York of zo. Sommigen zouden het misschien een dorp ...

• plot
    2.5
  • karakters
    2.8
    3.5

19-7 had ik afgesproken dat ik een dagje naar mijn ouders zou gaan om in de zon te zitten. Ik zou een boek meenemen en dat werd Zwaar verliefd van Chantal van Gastel. Ik had nog nooit een boek van haar gelezen en dacht: ik weet totaal niet wat ik wil lezen; iets spannends of luchtigs. Het werd dit boek.

Zwaar verliefd
Het boek gaat over Isa die te dik geworden is door het vele snoepen en snaaien van eten. Ik als sportief meisje dat tegen ondergewicht aan zit herkende me niet in haar gewicht, maar ik ben wel een enorme snoepkont. Dus in dat gedeelte herkende ik me wel. Isa is dol op lasagne en ik ook. Dus toen ik een paar keer over de lekkere lasagne van haar moeder had gelezen vroeg ik mijn moeder of ze dat misschien kon maken die avond. Ik heb heerlijk gegeten. Maar ook enorm genoten van het boek dat ik in één dag uitlas.

In een dag
Dit boek dat voornamelijk gaat over afvallen, heb ik in één dagje uitgelezen. Het 256 pagina tellende boek las ik uit in 6 uur uit. Het was dus geen heel moeilijk te lezen boek, maar een niet al te dik, luchtig boek voor tussendoor.

Karakter
De personages hebben geen enorme diepgang. De meeste blijven een beetje aan de oppervlakte. De vriendinnen van Isa zijn niet écht aardig voor haar. Als Isa aangeeft dat ze wil gaan afvallen, vinden ze het saai als ze geen koekjes meer mee-eet. Ze zijn bang dat ze hun vriendin kwijtraken. Ik vind dat een oppervlakkige gedachte. Een van mijn vriendinnen eet bijvoorbeeld geen vlees. ( Al sinds ik haar ontmoette in 2005) Maar dat maakt haar toch geen ander mens? Dus waarom zou je wel opeens een ander mens zijn als je geen koekjes meer eet?

Plot
Dit verhaal kent niet super veel diepgang. Het is een beetje een standaard liefdesverhaal waarin een meisje verliefd word op een man en daardoor haar leven wil omgooien. Dit boek voldoet niet echt aan de Bechdeltest. ( wat inhoud dat er twee vrouwen in een boek zitten, die een naam hebben, en over iets anders praten dan een man.) De vrouwen praten heel vaak over mannen. Zelfs bijna de hele tijd. Alleen als Isa op haar werk is, ze is dierenarts, praat ze wel eens over iets anders. Namelijk dieren.

Schrijfstijl

De schrijfstijl van Van Gastel vond ik erg prettig. Ze gebruikt geen heel ingewikkelde woorden en ze heeft een vlotte pen. Ik zou haar totaal niet vergelijken met Lisette Jonkman, die ik echt totaal hilarisch vind. Maar om Chantal heb ik ook wel een paar keer flink moeten lachen. Ik ben blij dat er een deel 2 is, want ik vond Isa gewoon een heel tof wijf en ik wilde nog geen afscheid nemen.

Van welk karakter kon jij geen afscheid nemen?