Albino- Elisabeth Laban

albino
Categorieën: ,
Published: 2014
Elk jaar laten vertrekkende studenten van de Irving School een verrassing achter voor de student die na hen in hun kamer komt wonen. Duncan treft in zijn kamer cd's aan die zijn leven zullen veranderen. Ze zijn ingesproken door Tim McBeth, die maar één doel heeft: zo onopvallend het schooljaar doorkomen. Aangezien hij albino is, valt dit niet mee. Duncans leven wordt totaal in beslag genomen door het luisteren naar de cd's. Hij raakt geobsedeerd.
4.0Overall Score

Albino

Wat betekenen liefde en vriendschap als je een Albino bent?

• Plot
    4
  • Karakters
    3.6
    4.5

Uiterlijk van het boek
Goed, Albino dus. Ik zat voor het minieme boekenkastje in mijn kamer te bedenken welk boek ik graag wilde lezen. Ik werd getrokken door de mooie witte kaft die ik ontzettend goed bij de titel vond passen. De titel heeft een beetje reliëf, waar ik tijdens het eerste gedeelte van het boek erg bewust van was. Ik voelde continu de letters onder mijn vingers. Daarna zat ik te diep in het verhaal om het nog door te hebben. Albino vond ik een verhaal dat best veel lijkt op 13 reasons why. De hoofdgedachte is dat de hoofdpersoon luistert naar een bandje (of in dit geval CD’s) van het leven van iemand.

albino

Spannend
Hoewel Duncan weet waar het verhaal van Tim heengaat, hij weet precies waar het heengaat, weet je dit als lezer niet. En dit maakt het spannend, want er is overduidelijk iets ergs gebeurt. Maar wat dit is? Hierdoor vond ik het lastig om te stoppen met lezen. Ik had niet gedacht dat het verhaal zo goed zou zijn.  Wat ik ook erg fijn vond was dat het liefdesverhaal niet cliché was, maar een bijzonder verhaal. Meestal komt alles goed aan het einde en komt het stel weer bij elkaar, maar in dit verhaal ligt het allemaal net even wat gecompliceerder. Er gebeuren veel dingen tussen Tim, de albino jongen en Vanessa het meisje waar hij van houd. Ze hebben een leuke tijd, zonder dat ze een relatie hebben. Tegelijkertijd lees je het verhaal van Duncan dat beïnvloed wordt door alles wat Tim zegt.

De spanningsopbouw was geweldig
ik vroeg me de hele tijd af wat er nu was gebeurd. Duncan kan niet stoppen met luisteren naar de cd’s en ik had hetzelfde gevoel: ik kon echt niet stoppen met lezen. Het einde liet me wel met een paar vragen achter: Hoe gaat het nu met hen? Is alles goed gekomen? Hoe gaat dit verder? Ik vind dit boek een echte aanrader als je eens een ander YA wilt lezen dan de hungergames taferelen.

Wat zou jij doen als je cd’s kreeg met iemands levensverhaal? Luisteren of niet?