‘Minder wegen’ is niet het juiste doel

Afvallen, het liefst een aantal kilo er af. Heel erg veel mensen kiezen juist dát doel voor het nieuwe jaar. Ik ben hier geen voorstander van, en ik zal je vertellen waarom.

spieren

Geschapen beeld

De media heeft een beeld geschapen dat je als vrouw, maar steeds vaker ook als man, dun moet zijn, een strak lichaam moet hebben en eigenlijk ook nog wat spieren in je armen en benen. Voor vrouwen komen daar ook nog de rondingen bij. Dit wordt door veel mensen tegenwoordig ook als mooi gezien. Ook door mijzelf, als ik heel eerlijk ben. Gespierd vind ik mooi, vooral bij mezelf.
Toch ben ik ook een groot voorstander van zelf liefde. Houden van je lijf zoals het is.

Want, wat is er mis met wat voller zijn? Of juist erg slank en daardoor minder rondingen hebben? Waarom zou je per se dun moeten zijn, rondingen moet hebben én ook nog eens gespierde armen?

De weegschaal zegt ook niet alles

De weegschaal is een manier om te weten hoeveel je weegt. Nu denk je misschien: ‘Joh, Mas vertel mij wat. Ik weet echt wel wat een weegschaal doet.’

Maar, vertelt jouw weegschaal ook of dit gaat om spier of vet? En geeft dat apparaat van jou aan hoeveel vocht je vast houd? Of is het alleen een getal? Want die ene dag voor je ongesteld moet worden houd je lichaam veel meer vocht vast dan de dagen na je ongesteldheid. En op dagen dat je vocht vasthoud weeg je meer.

Valt dat even tegen

Je hebt de hele maand keihard getraind. Je had net in de spiegel gekeken en zag dat er echt wat vet weg leek te zijn. Je ziet er dunner uit! Maar als je op de weegschaal gaat staan, blijkt dat je nauwelijks bent afgevallen. Valt dat even tegen..

Het kan ook zijn dat je erg slank bent, maar dat je stevige spieren hebt doordat je veel aan krachttraining doet. Je gaat op de weegschaal staan en je weegt meer dan je verwacht. Hè bah!

Je geeft jezelf de schuld, je hebt vast niet goed genoeg getraind, niet clean genoeg gegeten en misschien ook wel te vaak een cheat genomen. Je wordt boos en hebt het gevoel dat je het niet kan.

Zelfs als je vet verliest, wil dat niet zeggen dat je gewicht verliest. Dit omdat spier namelijk ook gewoon iets weegt. Maar spier neemt heel wat minder ruimte in dan vet, dus je ziet er wel dunner uit. En als je al wat slanker was en je weegt meer dan je verwacht, dan moet je zeker niet balen! Je hebt spieren gekweekt: gefeliciteerd.

Het blijft een cijfer

Dat getal op de weegschaal blijft een cijfer. Maar houd er wel rekening mee dat deze geen spcificaties geven.
De volgende twee weegschalen doen dat wel.

Medisana-BS-444 (€32.49) Medisana-BS-440 (€80.69)

Deze weegschalen meten niet alleen je gewicht, maar maken hierin ook onderscheid tussen botmassa, spiermassa en vocht. Dat is al een meer secure aanduiding dan alleen je gewicht. En zo kan je ook beter bijhouden hoe het met je progress gaat en of je na bepaald eten meer vocht vasthoud.

Wat je beter kan doen

Wat ook beter is dan een gewone weegschaal, is het opmeten van je lijf. (bovenarmen, buik, borst, heupen en bovenbenen) Of door krachtmetingen te doen. Bijvoorbeeld door te planken of op te drukken. Door te kijken hoe vaak je dit kan en dit te vergelijken met andere keren zie je ook of je vooruitgang maakt.

En het belangrijkste is natuurlijk: hoe zitten je kleren en hoe zit je in je vel?
Als het antwoord op deze twee vragen ‘goed’ is, dan hoeft er niks te veranderen. Alleen te worden behouden.

Deze post bevat een of meerdere affilatielinks. Als je iets koopt via die link krijg ik een kleine commissie. Jij betaald uiteraard niks extra. Meer informatie kan je vinden in de disclaimer

A Hint Of Blue

Mascha, 20-something is een hyperactieve chaoot, die houd van lezen, sporten en zichzelf mooi maken. Maar ze vind zichzelf geen beauty-meisje. Ook houd ze van lekker eten. Vooral het opeten ^^

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *