Gezond leven tijdens je vakantie – 6 tips

Vakantie? Mas de zomervakantie is al voorbij! Klopt! Maar mijn zomervakantie is pas nét begonnen. Op het moment dat dit artikel online komt zit ik met mijn niet-zo-blote-billen in het buitenland. Eindelijk mag ik ook een weekje weg. Maar nu is het zo dat ik tegenwoordig probeer -jawel probeer, ik ben er nog lang niet- beter op mijn voeding te letten. Maar op vakantie is dat altijd een stuk moeilijker. Niet alleen zijn er meer verleidingen, maar ook zijn de mensen om je heen niet altijd even gemotiveerd als jij. Dit hoeft geen probleem te zijn. Maar: hoe zorg je ervoor dat je -in ieder geval een beetje- gezond blijft leven tijdens je vakantie?

Vakantie = rotzooi eten = ongezond zijn?

Op vakantie gaan associëren veel mensen dat met losgaan qua eten. Even  nergens op letten. Maar buiten het feit dat het niet zo goed voor je lijf is om je voedingspatroon volledig om te gooien, is het ook gewoon niet zo slim. Je lijf heeft bepaalde stoffen nodig, namelijk eiwitten, vetten en koolhydraten. Beter is het om te proberen om ongeveer te blijven eten zoals thuis. Dat is het beste voor je lichaam.
Maar mas: ik wil genieten op vakantie! Nou, dit moet je ook vooral doen, maar als je op wilt blijven letten op je voeding zijn er wel een aantal tips die je kan onthouden om niet meteen helemaal buiten je straatje te gaan eten, waardoor je ongewild misschien een paar kilo aankomt. Of überhaupt, gewoon minder lekker in je vel zit.

lekker op het strand liggen

Hoe zorg je dat je gezond blijft leven tijdens je vakantie?

Veel bewegen

Dit hoeft niet te betekenen dat je moet gaan hardlopen, of veel oefeningen moet gaan doen. Maar wat wel aan te raden is, is om lekker veel te wandelen. Gewoon genieten van de natuur van het land waar je bent.  Dit maakt dat je je beter voelt, dan na een aantal dagen liggen op het strand. Hoewel dat misschien in eerste instantie ontspannend klinkt, is het voor je lichaam beter om gewoon lekker te bewegen.

Genoeg blijven drinken

Als je op pad bent is het aan te raden om wat te drinken mee te nemen. Zeker als je een zonvakantie hebt gepland. In plaats van een suikerrijke drank is water een slimme optie. Zo krijg je voldoende vocht binnen en niet te veel suikers. Daarnaast is genoeg vocht binnenkrijgen als je in de zon loopt sowieso van belang. Vergeet je vooral ook niet in te smeren.

Niet alleen maar ongezonde snacks

Hoe verleidelijk is het om ”ijsje hier, taartje daar” door je vakantieland te trekken? Probeer er daarom voor te zorgen dat je stevig ontbijt en een goede, gezonde lunch eet. Hierdoor is de kans dat je zin hebt in een (ongezonde) snack al afgenomen.

Slaapritme van thuis aanhouden

Als er iets niet goed is voor je lichaam, dan is het wel een wisselend slaapritme. Slaap inhalen bestaat niet. (maar daarover een andere keer). Het is eigenlijk het beste om je slaapritme van thuis aan te houden. En hoewel veel mensen moeite hebben met vroeg opstaan, zeker als ze die dag vrij zijn, is een vast ritme eigenlijk wel het  allerbeste voor je lijf.

Ga voor de gezondere optie als je uit eten gaat

Als je uit eten gaat zijn er vaak een hoop ongezonde opties. Dat maakt de verleiding groot. Als je wilt, moet je hier vooral voor kiezen, maar als je even op je voeding wilt letten is het verstandig om voor een gezondere optie te gaan. Kies voor een vegetarische optie met veel groentjes, of juist voor een vette vis (Hallo gezonde vetten) in plaats van een stuk vlees.

Maar bovenal: geniet gewoon

Probeer niet te krampachtig te zijn met je voeding en beweging. Laat het even los. Geniet van je vakantie en van het prachtige land waar je bent. Na de vakantie heb je weer alle tijd om je gezonde leven op te pakken.

Hoe zorg jij dat je gezond blijft leven tijdens je vakantie?

Sharing is caring

A Hint Of Blue

Mascha, 20-something is een hyperactieve chaoot, die houd van lezen, sporten en zichzelf mooi maken. Maar ze vind zichzelf geen beauty-meisje. Ook houd ze van lekker eten. Vooral het opeten ^^

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *