Mijn doelen behalen, wat is mijn truc?

Gisteren heb ik de 10k gelopen bij de singelloop. Dat was best even spannend. Niet alleen omdat het mijn eerste officiële hardloop-evenement was, maar ook omdat ik nog nooit eerder de 10 kilometer had gelopen.
Gelukkig had ik wel meegedaan aan de run waarmee ik het parcours had verkend. Dit was 8k; en hoewel het niet de makkelijkste run ooit was voelde het wel goed. Ik heb die avond wel zes keer tegen mijn vriend gezegd hoe lekker ik me voelde.
Ik had er alle vertrouwen in dat die 10k me ook wel zou lukken

Maar het is niet altijd makkelijk om jezelf te dwingen om te werken aan de doelen die je hebt gesteld. Vooral niet als ze op lange termijn zijn. zoals ik, die acht maanden de tijd nam om te trainen voor die ene hardloopwedstrijd.

Maar wat zijn nou manieren om jezelf te motiveren?

Maak een schema
Of het nou is voor je sportdoelen, je leesdoelen, of andere doelen. Schrijf je doel op en verwerk het in een schema.

Hiermee bedoel ik dat je jezelf een doel moet stellen -zoals ik bijvoorbeeld in februari al zei dat ik in oktober de 10k wilde lopen- en dit moet je dan opsplitsen in kleinere doelen. Hierdoor wordt het overzichtelijker. Stel voor ieder kleiner doel een deadline. Dus bij mij zou dat zijn ik heb ruim 8 maanden om van nul tot 10k te komen. Dat komt uit op ongeveer 1.25 km per maand erbij trainen. Moet goed te doen zijn, toch?

Houd je progress bij
Dit is vooral leuk bij sportdoelen. zo kan het zijn dat je bijvoorbeeld een strakkere buik wilt, of gespierdere armen/benen. Door elke maand bij te houden hoe je er voorstaat ten opzichte van de maand ervoor motiveer je jezelf extra. Want vooruitgang!

coregebied trainen

Haalbare doelen
Als je in een maand van niet-hardloper naar 10 kilometer wil gaan, dan kan iedereen je vertellen dat dit je niet gaat lukken. Maar als je hier net als ik acht maanden voor uit trekt is dit zeker wel te doen.

Maar zo ook als je tien kilo wilt afvallen in één maand. Dat is niet alleen zeer slecht voor je gezondheid, maar je kan er zeker van zijn dat je het niet red. En als er iets demotiverend is, dan is het wel dat je je doelen niet lijkt te redden.

Zorg ervoor dat je de doelen opsplitst naar kleine (tussen) doelen
Door met jezelf af te spreken dat je over bijna een heel jaar iets af moet hebben, dat voelt net als grote schoolopdracht. Die ga je uitstellen. Maar door met jezelf af te spreken dat je over drie maanden al op de 3,5 km zit. Dat motiveert. Want hiermee heb je een doel dat je over drie maanden al wilt halen.

Hoe zorg jij ervoor dat je je doelen kan behalen?

A Hint Of Blue

Mascha, 20-something is een hyperactieve chaoot, die houd van lezen, sporten en zichzelf mooi maken. Maar ze vind zichzelf geen beauty-meisje. Ook houd ze van lekker eten. Vooral het opeten ^^

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *