coregebied trainen

Via Whatsapp kreeg ik de vraag van iemand die van mij wilde weten hoe je het beste je buikspieren traint. Nu heb ik haar een aantal oefeningen aangeraden, maar het leek me erg leuk om deze vraag ook in een blogpost te verwerken. Allereerst is het belangrijk om te weten dat er veel meer is dan je ABS. Want als je een sterkere buik wil, zal je ook je onderrug mee moeten trainen. En daarnaast is het van belang dat je je armen en benen niet vergeet. Niemand wil pudding armen en een blokjesbuik. Right? Ik ga dus eigenlijk vooral in op het coregebied trainen.

Wat is je core eigenlijk

Core betekent letterlijk kern. Kijkend naar menselijk lichaam kan je ook spreken over je romp. Om specifiek te zijn de rug, buik en bekkengebied. De spieren rondom de romp zullen over een bepaalde basiskracht beschikken omdat hier elke beweging van het lichaam begint, hoe sterker de rompspieren des te krachtiger zijn de bewegingen van je armen en benen.

Waarom is het goed om je buikspieren te trainen?

Allereerst zal ik je vertellen waarom het verstandig is om als sporter je buikspieren te trainen. Als je net als ik hardloopt maak je gebruik van je core . Deze moet enigszins sterk zijn, omdat je hem veel inspant tijdens het lopen. Want je gebruikt echt niet alleen je voeten en je kuiten. Als je core niet sterk genoeg is is het moeilijker om goed hard te lopen. Doordat je dat gebied traint gaat je looppas er op vooruit. Zoals ze op Pro Run heel mooi zeggen: ‘Je lichaam bestaat niet alleen uit een onderste helft.’. En dat is natuurlijk waar. Door je bovenlichaam te trainen verbeter je je loopprestaties. Tevens zorgt het voor balans tijdens het lopen. En je bewegingen worden krachtiger, waardoor je dus ook harder kan lopen.

Hoe kan ik het beste mijn buikspieren trainen?

Ga je geen zorgen maken dat je vanaf nu elke dag sit-ups moet gaan doen, want dat is niet eens de beste oefening. Als ik anderen mag geloven dan!
Ik zal jullie wat oefeningen laten zien die erg goed voor je zijn en die ervoor zorgen dat je dat mooie figuurtje krijgt dat je wilt hebben.
*side note* Voor iedereen kan het resultaat natuurlijk anders zijn. Dit hangt sterk af van je spiermassa die je al hebt, je vetpercentage en hoe het zit met je eetpatroon. Want verwacht niet dat je een hele strakke buik krijgt door elke dag wat oefeningen te doen, maar wel twee keer per week naar de Mac kan gaan.*end of side note*

Buikspieroefeningen voor thuis

Let wel op dat je jezelf niet overbelast! Ga niet te ver en luister naar je lichaam. Neem voldoende rust en doe deoefeningen niet elke dag! Zorg er ook voor dat je genoeg variatie hebt. Het allerbelangrijkste is dat je de oefening goed uitvoert. Beter vier keer te weinig, maar wel goed uitgevoerd dan slordig en na twee weken een blessure.

Mocht je nog vragen hebben, laat het weten in een reactie of stuur een berichtje naar mascha@ahintofblue.nl

core trainen

Heel veel succes met trainen en laat je weten wat jij gaat doen deze week?

 

A Hint Of Blue

Mascha, 20-something is een hyperactieve chaoot, die houd van lezen, sporten en zichzelf mooi maken. Maar ze vind zichzelf geen beauty-meisje. Ook houd ze van lekker eten. Vooral het opeten ^^

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *