5 dingen die je kan doen als je blijft over-analyseren

iedereen kent het wel. Je hebt iets meegemaakt* en je wordt helemaal gek van je eigen gedachten. je over analyseert alles en je hoofd is super onrustig. Dat is natuurlijk super vervelend en daar wil je vanaf. Maar omdat je hoofd al zo vol zit, weet je even niet meer hoe je dat moet doen.

* Ik ben geen professional, als je echt iets erg hebt meegemaakt, ga dan naar je huisarts.

Over analyseren

Alles honderd keer overdenken is een van de aspecten van over analyseren. Je leest het ene berichtje wel tig keer, en bedenkt elke keer een andere manier om er op te reageren. Als het dan niet lukt om een goed antwoord te bedenken waar je 100% tevreden over bent raak je lichtelijk in paniek en de gedachten laat je niet meer los.
Voor mij is dit iets heel herkenbaars. Ik ben iemand die dingen heel goed kan over analyseren. Soms is het zo erg dat ik ’s nachts minder door slaap, of dat ik gewoon even vast loop in mijn dagelijkse bezigheden. Om dat te voorkomen heb ik een aantal dingen die ik doe om weer rust in mijn hoofd te krijgen.

lente weer

5 dingen die je kan doen om meer rust in je hoofd te krijgen.

1 Schrijf het van je af.

door dingen op te schrijven kan je niet alleen je hoofd leegmaken, je kan ook nalezen hoe je dacht. voor mij geeft het heel veel rust om dingen van me af te schrijven. Om die reden houd ik elke dag een dagboek bij. Op sommige dagen heb ik genoeg aan drie of vier zinnen, maar op andere dagen kan ik gerust een half a4tje vol schrijven. Doordat je elke dag opschrijft hoe je je voelt geeft je je hoofd rust en geef je jezelf minder de kans om dingen te over analyseren overdag. Want je bent aan het schrijven en daarmee schrijf je als het ware dingen van je af. Lukt het je overdag toch niet om rust te houden in je hoofd. Schrijf dan op dat moment op wat je dwars zit.

2. Geef jezelf 5 minuten

geef jezelf vijf minuten om over dit ene onderwerp na te denken en sluit het daarna ook daadwerkelijk af. Soms als je jezelf echt maar vijf minuten geeft is het een deadline waar je je aan moet houden. Voor mij helpt het als ik weet dat ik ergens vijf minuten aan moet denken. Soms ben ik die gedachten binnen een minuut al beu. En dan kan ik verder met andere dingen.

3. Ga naar buiten en maak een lange wandeling

En de nadruk ligt hier op de lange wandeling. Dus niet maar tien minuutjes, maar het liefst een heel uur. Dit omdat bewegen goed voor je is, maar ook omdat je rust vind. Je hoofd wordt rustig van natuur, dat is iets dat is bewezen.

4. Ga sporten

Je kan natuurlijk ook flink jezelf in het zweet werken. Er is iets fijns aan jezelf in het zweet werken vind ik altijd. En ga nou niet zeggen dat je geen tijd hebt om te sporten. Een uurtje sporten is maar 4% van je dag. Dus als je geen 4% wilt geven voor je lijf, dan moet je je even afvragen hoe belangrijk jij je lijf werkelijk vind. Een gezonde geest in een gezond lichaam is een veel gehoorde uitspraak. En geloof me, dat klopt ook.

5. Praat er over met anderen

Als je het zelf niet voor elkaar krijgt om je hoofd leeg te maken, klop dan aan bij je vrienden of familie. En als je het idee hebt dat je daar niet genoeg aan hebt, zoek dan een professional met wie je kan praten. Ik heb een keer een ongeluk gezien (gelukkig geen dodelijk, maar het was wel heel erg schrikken), en daarna had ik zeker de behoefte om er met iemand over te praten. Op stage hadden ze dat gelukkig door en ze stuurde me naar huis om naar de huisarts te kunnen gaan. Die gaf ook aan dat je het beste over dit soort dingen kan praten. Maar het zelfde geld voor kleinere dingen. Zit je ermee dat iemand je heeft afgewezen? Dat kan voor sommige al genoeg zijn om dagen over jezelf en alles wat zei, na te denken. Praten lucht op.

Wat doe jij als je niet van een bepaalde gedachte af komt?

Leave a Reply