spieren kweken in de keuken?

Spieren door eten. En dan heb ik het natuurlijk niet over je kaakspieren. Het is een van die dingen waar veel vrouwen tegenwoordig mee bezig zijn. Gezond eten. Maar sommige slaan door en gaan crashdieëten.

Een van die dingen die je vaak hoort is dat alleen sporten geen nut heeft. Spieren worden immers ook gekweekt in de keuken. Want als je elke week wat traint, maar daarnaast veel bier drinkt en alleen maar snacks eet dan zal jij niet de fitte persoon worden die je in gedachten hebt. Een van die dingen die je vaak hoort zijn shakes. En dan heb ik het niet over proteineshakes die je maakt van poeder en water, maar over lekkere shakes. Inclusief vers fruit. Want fruit is natuurlijk gewoon goed voor je.

Een van de lekkerste vind ik die met rood fruit, zoals je op de uitgelichte afbeelding kan zien. Maar niet alleen shakes  zijn goed. In mijn vorige bericht gaf ik ook al aan dat ik het raar vind dat er meerdere sites aanraden om een koolhydraat arm dieet te volgen of andere voedingsstoffen helemaal te skippen. Nu ben ik geen diëtiste, maar ik ben wel slank. En dat zijn echt niet alleen maar goede genen. Mijn tips zijn simpel.

variatie – variatie- variatie

Nadenken over wat je eet, is erg belangrijk. Je moet niet als lunch een zak chips wegwerken. Sowieso is het wegwerken van een hele zak chips niet het beste idee. Maar om nu totaal alle koolhydraten af te weren, is misschien niet zo handig. Je lichaam heeft vele stoffen nodig om goed te kunnen functioneren. Zo ook die koolhydraten. Matigen is wel een goed idee. En de goede koolhydraten kiezen ook. Dus geen witbrood, maar bruin (of misschien zelfs nog liever zuurdesem, maar aan die smaak zal je moeten wennen).
En ook niet de hele week rijst, maar een of twee keer per week die volkorenrijst, en één avond volkoren pasta. Ik ben nog bezig om fitter en gezonder te worden. En mijn eetpatroon aanpassen is niet de allermakkelijkste, omdat ik nog bij mijn ouders woon. Dit tot ik geld heb om met mijn vriend te gaan samenwonen. Doordat ik thuis woon, heb ik minder te zeggen over het eten. Gelukkig heb ik een vader die geweldige maaltijden maakt, die vaak veel gezonde ingrediënten bevatten.

Gezonde ingrediënten dus. Zo simpel?

Sinds ik meer aan het opletten ben wat ik eet merk ik al snel dat gezonde ingrediënten echt veel meer voor lijf doen dan een koek. Behoorlijk clicè, maar inderdaad, naar mijn idee is het zo simpel. Als je voor 80% gezonde dingen eet, kan je die 20% best wat ongezonder eten naar binnen werken. De 20-80 regel geldt voor heel veel, zo ook voor eten. Als je veel groentes eet is het echt niet erg als je daar pasta bij eet. En dat kaassausje wat je zo onwijs graag hebt over je pasta? Nou dat maak je toch gewoon zelf?
Een bechamelsaus met wat geraspte kaas is een heel stuk gezonder dan iets uit een postje. Gezond is het misschien niet, maar wel een heel stuk beter dan de variant die je in de supermarkt koopt. En als je het sausje met mate eet is dat ook nog eens goed.

brandstof voor je lichaam

Hoewel sporten belangrijk is, kan of wil niet iedereen daar elke dag tijd voor maken. Maar het hoeft niet zo lastig te zijn. Als je de auto laat staan en gaat fietsen, JA ook in de winter: een extra trui kan geen kwaad, de trap wat vaker pakt dan de lift en je alles wat op loopafstand hebt te voet doet, dan blijft je lichaam in beweging. Hierdoor kan je dus weer wat extra voedingsstoffen aan.

Denk maar aan een auto. Daarbij ben je ook niet verbaast als hij niet rijd als je er geen benzine in hebt zitten. Zorg dus altijd dat je iets eet voor je gaat bewegen. Je lichaam heeft de brandstof nodig.

Wat is jouw favoriete avondeten?

 

Leave a Reply