Hoe kan je meer doen in minder tijd? 5 tips

We leven in een land waar alles snel moet. Je moet op een vrij snelle manier leven, en ook alles snel afhebben. als je iemand vraagt hoe het gaat, is het antwoord altijd: druk. Vandaar dat ik wat tips heb verzameld, dan kan jij volgende keer zeggen: Goed, ik heb het namelijk niet druk. ūüôā

5 tips zodat ook jij minder tijd nodig hebt

  1.  Singletasken
    dit klinkt misschien stom, maar er is bewezen dat je meer voor elkaar krijgt als je niet- ik herhaal NIET- aan het multitasken bent. Want daardoor verleg je elke keer je focus en duurt het langer voor je alles af hebt. Hierdoor krijg je het gevoel dat je niet productief bent, want niks is echt af. En dat zorgt dan weer voor stress. doe dus één ding tegelijk.
  2. Tussendoor opstaan en rondlopen
    Er is ook onderzoek gedaan naar de effecten van de hele dag achter je computer zitten. ( ja ik ga nu even heel standaard uit van een baan waarbij je achter de computer zit. Als je bijvoorbeeld docent bent sta je al bijna heel de dag, dus dan hoef je natuurlijk niet te gaan staan tussendoor)
    Tegenwoordig wordt er gezegd dat zitten het nieuwe roken is, zo slecht is het voor je. Dus ga tussen de middag even naar buiten toe. En als je dat niet wilt/kan, zorg dat in ieder geval dat je ieder uur minimaal vijf minuten staand doorbrengt. Al is het maar om even een glas water/kop thee, koffie te halen. Het tussendoor opstaan zorgt ervoor dat je geest en lichaam actief blijven. En hierdoor dus ook je concentratie.
  3. Batching
    Misschien is dit een nieuw woord voor je. Maar in bloggersland wordt dit vaak als tip gegeven om productiever te zijn, en dus meer te doen in minder tijd. Als je elke dag een artikel online wil zetten zoals ik deze maand, moet je daar handig mee omgaan. Zeker als je daarnaast ook fulltime werkt ( wat ik niet doe). Batching betekend niet veel meer dan: taken die op elkaar lijken bundelen. Als ik bloggen als voorbeeld neem:
    –¬† Op vrijdag schrijf je de artikelen voor komende week,
    – Op zaterdag maak je er foto’s bij voor alle artikelen,
    – Pas op zondag ga je ze allemaal bewerken
    – En diezelfde dag doe je de afwerking van de blogposts. (bv: SEO, spellingscontrole, foto’s invoegen)
    Hierdoor heb je drie dagen besteed en toch een hele week aan content geproduceerd. Zet dit om naar jouw werk en misschien scheelt het een hoop.
  4. Ga tussendoor niet op persoonlijke sociale media
    Kijk, dat Facebooken is best leuk hoor, en Instagram wordt ook steeds cooler. Maar het slurpt zo ongelofelijk veel van je tijd weg dat je het beter kan bewaren voor de avonduren. Dit zijn namelijk media waar je zo een half uur aan kwijt bent. En dan heb je weer veel tijd verloren die je ook aan die taak had kunnen besteden.
  5. praat/denk niet te lang over wat er allemaal moet gebeuren maar begin
    Soms wordt er meer dan een half uur besteed aan overleggen hoe die ene taak uitgevoerd kan worden. Of je bent een uur bezig het met het in je hoofd uitwerken van dat ene idee. Die tijd had je prima kunnen gebruiken om je taak in zijn geheel te doen. Vrij simpel misschien, maar soms is gewoon beginnen aan een taak het beste wat je kan doen. Niet uitstellen, maar doen!
Wat is jouw beste tip om meer te doen in minder tijd?

Leave a Reply