hoe kan ik mijn buikspieren het beste trainen?

Gisteren kreeg ik een Whatsapp van iemand die van mij wilde weten hoe je het beste je buikspieren traint. Nu heb ik haar een aantal oefeningen aangeraden, maar het leek me erg leuk om deze vraag ook in een blogpost te verwerken.

Allereerst is het belangrijk om te weten dat er veel meer is dan je ABS. Want als je een sterkere buik wil, zal je ook je onderrug mee moeten trainen. En daarnaast is het van belang dat je je armen en benen niet vergeet. Niemand wil pudding armen en een blokjesbuik. Right?
(oh en ja, die buik, dat is inderdaad mijn buik, mocht je het afvragen)

Waarom is het goed om je buikspieren te trainen?

Als je bijvoorbeeld hardloopt maak je gebruik van je core. Deze moet enigszins sterk zijn, omdat je hem veel inspant tijdens het lopen. Want je gebruikt echt niet alleen je voeten en je kuiten. Als je Core niet sterk genoeg is is het moeilijker om goed hard te lopen. Doordat je je kern traint gaat je looppas er op vooruit. Zoals ze op Pro Run heel mooi zeggen: ‘Je lichaam bestaat niet alleen uit een onderste helft’. En dat is natuurlijk waar. Door je bovenlichaam te trainen verbeter je je loopprestaties. Tevens zorgt het voor balans tijdens het lopen. Natuurlijk heb je van nature al balans, anders kon je niet normaal wandelen. Maar als je goed wilt gaan hardlopen is het belangrijk dat je meer voor core doet. Verder is het goed voor je algehele stabiliteit en voor een mooi lichaam. En wie wil dat nou niet? En jouw ideaalbeeld hoeft het mijne niet te zijn! Maar een mooi lichaam is leuk meegenomen toch?

Hoe kan ik het beste mijn buikspieren trainen?

Ga je geen zorgen maken dat je vanaf nu elke dag sit-ups moet gaan doen. Veel mensen denken meteen aan die oefening en balen dan zo dat je liever geen buikspieren trainen. Maar er zijn zoveel meer en leukere oefeningen.

Ik zal jullie wat oefeningen laten zien die erg goed voor je zijn, en die ervoor zorgen dat je dat mooie figuurtje krijgt dat je wilt hebben.
*side note* Voor iedereen kan het resultaat natuurlijk anders zijn. Dit hangt sterk af van je spiermassa die je al hebt, of je dikker of dunner bent en hoe het zit met je eetpatroon. Want verwacht niet dat je een hele strakke buik krijgt door elke dag wat oefeningen te doen, maar wel twee keer per week naar de Mac kan gaan.*end of side note*

buikspieroefeningen voor thuis

abs-thuisoefeningen

Op zich wijst het schema zich vanzelf, maar misschien handig om je te wijzen op de levels die je kan kiezen.
Als je net begint met buikspieroefeningen, maak het jezelf dan niet te zwaar en ga voor level I. Dit betekend dat je alles wat er op deze poster staat 3x moet doen.

Als je al wat beter bent kan je via level II alles 5x doen.
Mocht je nou al gevorderd zijn kies dan level III. Dan doe je alles op de poster 7x.

Als je iets wilt weten, of een oefening niet snapt mag je het me altijd vragen!

Let wel op dat je jezelf niet overbelast! Ga niet te ver en luister naar je lichaam. Neem voldoende rust en doe dit schema zeker niet elke dag! Zorg er ook voor dat je genoeg variatie hebt. Misschien doe dit schema de 26e wel zoals hij er staat en beslis je dat je de 29e dit schema achterste voren doet. Zorg ervoor dat er geen verveling optreed.
Nog belangrijker is dat je de oefening goed uitvoert. Beter vier keer te weinig, maar wel goed uitgevoerd dan het juiste aantal, slordig en na twee weken een blessure.

Hieronder zal ik nog een paar dingen plaatsen, mochten de oefeningen hierboven niet bij je passen.

Heel veel succes met trainen en laat je weten welk schema jij gaat doen deze week?


 

Leave a Reply