Fitgirl zijn ziek!

Tegenwoordig is het ”in” om slank te zijn. Dun zijn is mode. En ieder beetje vet wordt met argusogen bekeken. Jij kan je vast niet beheersen, vreetzak! En als je dun bent heb je meteen anorexia of ben je extreem aan het diëten. Dat moet wel. ik schreef al eerder een stuk over hoe er tegen dunne mensen wordt aangekeken. Schokkend!

Fitgirls

Tegenwoordig heerst er op internet het idee dat je niet alleen als man, maar ook als vrouw veel met je lijf moet bezig zijn. Als je dik bent hoor je er echt niet meer bij. Dik zijn mag namelijk niet meer. Maar eigenlijk is dun zijn ook niet goed. Je moet namelijk echt streven naar een Killerbody. Slank en fit zijn, is niet meer genoeg. Je moet mooie spieren hebben. Maar er zijn ook vrouwen die geloven dat je maar 1300 calorieën moet eten. Sommige 

ik ben niet een van die vrouwen die een zwaar dieet wil volgen om er slank uit te zien. Slank ben ik al. Spieren daarentegen heb ik naar mijn inziens niet voldoende. Toch vind ik sommige fitgirls echt te ver gaan. Als je veel beweegt moet je je lijf ook met meer voeden. Ik las laatst de vergelijking:

Je lijf is net een auto, die rijd ook niet zonder brandstof.

Gevarieerd eten

Ik leerde als klein kind al dat er niks belangrijkers is dan gevarieerd eten. Dus niet alleen sla of alleen pasta, maar allebei. En het liefst met iets van groente erbij. Want waar sommige zweren bij een koolhydraat arm dieet, geloof ik heilig dat variatie beter voor je is. De ene dag vis, dan weer een stukje kip en de dag erna vegetarisch. Ook de afwisseling qua pasta, rijst, aardappelen en alle andere gerechten waar je van houd is beter dan elke dag rijst. Het internet staat vol met informatie over de verschillende voedingsstoffen die je nodig hebt, maar tegelijk zijn er veel sites die adviseren om bepaalde stoffen niet meer te eten. Wat zijn dat nou weer voor tegenovergestelde tips?

Op gezond gewicht komen

Ik ben dun, ja dat klopt. Ik ben zeer tevreden met mijn lichaam, al mag het wat mij betreft wat gespierder. Maar als jij niet dun bent, wat maakt het uit? Zolang je gewicht maar niet ongezond hoog of laag is, moeten mensen je echt nemen zoals je bent. Of dat nou betekend dat je 50 kilo weegt of 95. Als jouw lengte en jouw gewicht in evenwicht zijn, is daar niks mis mee. Als en je dus geen over-, ondergewicht hebt dan mag je tevreden zijn. Houd van je lijf maar pas wel op dat het geen gezondheidsrisico’s met zich meebrengt.

Fitgirls zijn ziek

Fitgirls zijn meiden die erg sportief zijn en voornamelijk gezond eten. Ze snoepen niet veel (behalve in een cheat (= de dag waarop je je niet aan het schema houd, maar lekker eet waar je zin in hebt) Maar is dat ziek? of is dat denken aan je gezondheid, en juist heel erg bezig zijn met je lijf. Natuurlijk zijn er meiden die het te ver laten gaan, maar zolang je niet zomaar wat doet, kan je  veel bereiken met je lijf.  Zorg er wel altijd voor dat je iemand hebt aan wie je vragen kan stellen, iemand met verstand van zaken.

Aankomen

ondanks dat ik echt niet ontevreden ben over mijn lijf, heb ik besloten dat in in 2018 vijf kilo wil aankomen. Ik schreef al dat ik hiervoor naar de HAB ben geweest. Nu volg een ik voedingsschema ( nog niet super strak, maar grotendeels wel) en ben ik meer aan het sporten. Ik wil overigens geen vet aankomen, al kan een beetje vet geen kwaad. Het liefst wil ik droge spieren kweken.

Ben jij vaker tevreden of ontevreden over je lijf? 

 

 

2 Comments

  1. Lianne

    13 maart 2017 at 14:07

    BMI is eigenlijk niet zo’n goede indicatie of je op gezond gewicht zit. BMI wordt alleen gekeken naar je gewicht en lengte, maar niet naar je botdichtheid, vet percentage of de hoeveelheid vocht dat je vast houdt. Het is volgens mij vooral handig om bij te houden of je niet in ondergewicht valt. Voor overgewicht komt er veel meer bij kijken zoals vet percentage. Bijvoorbeeld iemand met overgewicht met een laag vetpercentage is gezonder dan iemand die volgens BMI gezond gewicht heeft maar een hoog vetpercentage heeft.

    Verder is BMI wel prima voor beginners. Je kan er prima een doelgewicht mee opstellen. Zo zat ik vorig jaar volgens BMI tegen overgewicht aan (en haast geen beweging plus niet al te beste eetgewoonte). Toen heb ik gekeken tussen welk gewicht ik hoor te zitten en heb daaruit een gewicht gekozen. Ik ben nu een jaar later en ik moet nog een kilo. Maar die laatste kilo maak ik mij geen zorgen over. Zolang ik maar goed blijf eten en bewegen ben ik tevreden 😉

  2. Lianne

    13 maart 2017 at 14:12

    Verder is BMI wel prima voor beginners. Je kan er prima een doelgewicht mee opstellen. Zo zat ik vorig jaar volgens BMI tegen overgewicht aan (en haast geen beweging plus niet al te beste eetgewoonte). Toen heb ik gekeken tussen welk gewicht ik hoor te zitten en heb daaruit een gewicht gekozen. Ik ben nu een jaar later en ik moet nog een kilo. Maar die laatste kilo maak ik mij geen zorgen over. Zolang ik maar goed blijf eten en bewegen ben ik te vrede 😉

Leave a Reply