Hoe blijf ik gemotiveerd bij thuissporten #1

ik vind het leuk om thuis te sporten, maar motivatie komt en gaat nog te vaak. Ik moet meer moeite doen. Maar ik weet ook dat motivatie een spier is die je kan trainen. Daarom houd ik me vaak bezig met tips om gemotiveerd te worden en dit te blijven. Omdat ik steeds weer dingen bijleer, ga ik hier een serie van maken. Want gemotiveerd blijven bij thuissporten is natuurlijk belangrijk. Het moet immers uit jezelf komen.

Houd je progress bij

Het is belangrijk om je progress bij te houden. Want dit zorgt ervoor dat je kan zien hoeveel je vooruit gaat. En dat werkt natuurlijk super motiverend. Door bij te houden wat de vooruitgang is die je maakt kan je zien hoe het staat met je doelen. Daardoor weet je of je op de goede weg bent. En of dit nu een paar kilo afvallen/aankomen is of gewoon lekkerder in je vel zitten. Dat doet er niet toe. Maar houd minimaal een keer per week je progress bij.

Focus op je gevoel, niet op de getallen op de weegschaal

Dit klinkt misschien een beetje tegenstrijdig met het punt hiervoor, maar bijhouden hoeveel je weegt is niet altijd goed. Het is namelijk veel gezonder om te eten op je gevoel en niet op wat die weegschaal aangeeft. Als je een dag veel hebt gedronken kan het namelijk zomaar zijn dat je meer weegt, terwijl je juist zo veel moeite hebt gedaan om niet te snoepen! Zorg er sowieso voor dat je gezond eet, niet te veel, maar dat je vooral blijft luisteren naar je lijf! Heb je een dag meer honger? Pak dan een extra appel/ banaan of cracker. Luister goed en geen niet te veel toe aan je cravings.

Train op vaste tijden en maak hiervoor tijd in je agenda!

Dit heb ik al eens eerder gezegd, maar door op vaste tijden te trainen, en door dit ook daadwerkelijk in je agenda te zetten zorg je ervoor dat je daar geen andere afspraken kan plannen. Je moet wel!

Maak een afspraak en behandel deze als een afspraak met je baas. Bosses don’t cancel!

Een afspraak met je baas zou je ook niet afzeggen, toch? Behandel daarom je sportafspraken als een afspraak met je baas. Je moet wel, anders heb je een probleem.
Laat anderen ook weten dat die tijden voor jou belangrijk zijn en dat je dan dus echt niet kan, omdat je eerst een uurtje moet sporten. Daarna heb je weer alle tijd om (…) te gaan doen.

Ik hoop dat jullie iets aan deze tips hebben. Als je zelf nog een aanvulling of een vraag hebt, laat het dan vooral achter in de comments!

Wat doe jij als sport?

 

 

Leave a Reply